Hetki

Hei sinä siinä

Hengitä syvään, keuhkot täyteen puhdasta ilmaa ja puhalla pois. Täytä keuhkot vatsasta alkaen ja anna koko rintakehän kohota. Anna ilman poistua suun kautta. Tunne, kuinka sisäänhengityksellä puhtaus ja raikkaus täyttää sun kehon. Uloshengityksellä anna kaiken raskaan ja tunkkaisen vyöryä pois. Toista muutama kerta, tai niin monesti, kun susta tuntuu hyvältä.

Processed with VSCO with f2 preset

Mulla on yksi toive; toteuta tänään joku sun mieliteoista. Laita musiikit soimaan ja tanssi. Mene ulos tekemään kuperkeikkoja tai kierimään mäkeä alas. Lähde lähimmälle rannalle uimaan tai hae kaupasta paketti jätskiä. Juokse täysillä, laula sun lempilauluja tai lähde katsomaan auringonlaskua.

Tämä hetki on sulle. Hengitä syvään, hymyile, jos se tuntuu hyvältä. Ehkä annat silmien kostua kyynelistä. Loppujen lopuksi kaikki on hyvin just nyt.

 

Mainokset

Your mind is a powerful thing

Musta mielen hyvinvointia ei voi koskaan liikaa painottaa. Se voi vaikuttaa ihan uskomattomalla tavalla siihen, miten koemme eri asioita. Myös se, miten ihmisen fyysinen puoli linkittyy mieleen, on uskomatonta. Kun onnistut, suupielet kääntyvät hymyyn, jännittäessä kädet hikoilee ja mahaa nipistelee, suriessa kyyneleet valuvat poskia pitkin.

Olen sitä mieltä, että meidän pitäisi kääntää mielen uskomaton voima eduksemme ja myös muistaa pitää sen hyvinvoinnista huolta. Uskon, että pitkälti omat ajatukset muokkaavat elämän sellaiseksi, jona sen koemme.

Processed with VSCO with a5 preset

Elämä heittää välillä eteen ikäviä asioita, välillä jopa kaksin käsin. Eikä elämä ole reilua, se on totuus. Jalkojen alta on vedetty matto ja maataan lattialla. Aluksi kirotaan kohtaloa ja itketään kipeytynyttä selkää. Mutta se, mitä tehdään seuraavaksi ratkaisee, tässä kohtaa tulee meidän paikka näyttää. Jäädäänkö me sinne maahan, vai noustaanko uudelleen ylös?

Processed with VSCO with hb1 preset

Mun mielestä on tärkeää oppia tuntemaan itsensä. Mitkä asiat saavat mielen matalaksi ja mikä tärkeintä, onko jotain mitä voisit itse tehdä asialle. Meillä ihmisillä on usein taipumusta valittaa asioista, vaikka voisimme korjata ne. Harmitellaan, kun kunto on niin huono tai kun töissä on paha olla. Vinkki numero yksi, tee töitä muuttaaksesi asia. Tee kaikkesi, että saisit uuden työpaikan, josta nautit. Lähde treenaamaan paremman kestävyyskunnon saamiseksi. Ja ei, ei se ole niin helposti tehty, kuin sanottu, mutta ilman omaa panosta tilanne ei luultavasti muutu parempaan. Keissi on toinen, kun et voi vaikuttaa asiaan. Tässä mielen voima merkitsee vielä enemmän. Jäätkö harmittelemaan asiaa vai opetteletko hyväksymään sen. Hyväksyminen voi viedä paljon aikaa, mutta uskon, että se on sen arvoista. Prosessin jälkeen voit taas keskittyä nauttimaan elämästä sellaisena, kun se on. Tästä loistavana esimerkkinä Pekka Hyysalo klik!, joka on varmasti kaikille tuttu huikean asenteensa vuoksi. Jos ikinä susta tuntuu siltä, ettet pysty johonkin asiaan, palauta mieleesi tämä nuori mies. (ps. iso suositus myös fight back -kirjalle, jos se ei ole sulle vielä tuttu.)

Vaikkakin kannustan positiiviseen ajatteluun ja vastuunottoon omasta elämästä, haluan kuitenkin muistuttaa eräästä asiasta. On tärkeää antaa itsensä tuntea kaikki ne fiilikset, mitä elämä tuo tullessaan. On enemmän kuin ok olla välillä väsynyt, surullinen tai ärtyistä. Se kaikki kuuluu elämään. Kuunnellaan myös ne tunteet ja yritetään oppia, mistä ne kumpuaa. Välillä tulee vaikeampia aikoja, jolloin on vaikeaa löytää mitään hyvää yhtään mistään. Se on normaalia ja kuuluu elämään. Ei kuitenkaan jäädä ikävien fiiliksien valtaan vaan otetaan vastuuta siitä, millaisena koemme oman elämämme ja tehdään töitä parempien päivien eteen. Kurkotellaan tähtiin ja lähdetään jahtamaan juuri niitä kaikista hulluimpiakin unelmia. Hymyillään, halataan ja välitetään.

Kuuntele sun kehoa

Processed with VSCO with a4 preset

Meidän keho on uskomattoman hienosti suunniteltu kokonaisuus. Sen lisäksi, että järjestelmä pelittää haastavissakin olosuhteissa ja kykenee sopeutumaan erilaisiin tilanteisiin, osaa se myös kommunikoida meidän kanssa. Elimistöstä tulee jatkuvasti informaatiota aivoille, joista kaikki eivät pääse edes tietoisuuteemme. Ne viestit, jotka pääsee, kuunnellaanko me niitä?

Mä uskon, että ihmiset olisi paljon terveempiä ja hyvinvoivempia, jos maltettaisiin kuunnella, mitä meidän keholla on kerrottavana. Se osaa kertoa levontarpeesta, nälästä, kudosvauriosta ja esimerkiksi lihasjumista. Toiminta olisi varmasti paljon mutkattomampaa, jos me maltettaisiin kuunnella ja tarjota keholle niitä asioita, joita se kaipaa. Uskon, että näin vältettäisiin myös loppuun palamiset ja yhtäkkiset romahdukset, sillä keholla on myös taito pysäyttää ihminen silloin, kun menee liian lujaa. Sängynpohjalle saattaa joutua pitkäksikin aikaa, jos on levon tarpeesta huolimatta painanut vain eteenpäin.

Kehon kuuntelemista täytyy opetella, jotta tarpeisiin osaa vastata. Mua hirvittää tapa, jolla esim. särkylääkkeitä käytetään. Keho viestittää kivulla, ettei kaikki ole ihan ok, napataan lääke, jolla sammutetaan viesti ja jatketaan eteenpäin. Pahimmassa tapauksessa löydetään itsemme pian kaksi kertaa huonomassa kunnossa, eikä arkeen olekaan paluuta hetkeen. Voi olla, että kipu olikin tullut ylirasittuneesta lihaksesta, joka olisi toipunut levolla parissa päivässä. See, pieniä-isoja asioita. Väsyneenä ja kipeillä lihaksilla ei välttämättä kannata siis tehdä kovatehoista treeniä, vaan ehkäpä kevyt palauttelu voisi toimia paremmin. Tiedän, että arki saattaa olla kiireistä ja haastavaa, mutta olen silti sitä mieltä, ettei mikään saisi mennä oman terveyden edelle. Se on kuitenkin sellainen työväline, jota ei kannata menettää. Vaatii aikaa ja ymmärrystä, mutta lupaan, että se on opettelemisen arvoista.

Meidän keho on ihan tajuttoman hieno järjestelmä, jonka avulla voidaan tehdä, nähdä ja kokea erilaisia asioita. Musta se ansaitsee myös sen, että me jaksetaan kuunnella, mitä sillä on kerrottavana ja pitää siitä tosi tosi hyvää huolta. Otetaan vastaan kaikki tunteet ja ollaan hiukan armollisempia itsellemme. Hyvinvointi ei tule pelkästään kovista treeneistä ja kipeistä lihaksista. Musta se tulee enemmänkin tasapainosta ja ymmärryksestä.

 

 

Lemppari talviaktiviteetit x3

Oon ennen kuulunut vähän siihen sakkiin, joka aina syksyn tullen harmittelee kylmeneviä päiviä ja pimeneviä iltoja. Jotenkin talven tulo on aina tarkoittanut sellaista pientä mielialan laskua ja oon ensilumen tulosta saakka odotellut vaan kevättä.

Tänä talvena oon kuitenkin nauttinut ihan eri tavalla kirpeistä pakkaspäivistä ja kenkien alla narskuvasta lumesta. Salaa oppinut jopa vähän tykkäämään siitä. Iso tekijä on ollut tuo pikku pakkanen ja meitä ihastuttanut aurinko, joka saa talven jotenkin heräämään henkiin. Ainakin täällä Tampereella talvi on kohdellut meitä tosi kivasti: lunta, vähän pakkasta ja aurinko. Päätin tulla jakamaan mun kolme lemppari talviaktiviteettia, joiden avulla mä oon saanut talvesta imettyä paljon energiaa ja hyvää mieltä:

Processed with VSCO with a5 preset

Processed with VSCO with a5 preset

 

Luistelu järven jäällä. Toimii erinomaisesti myös kävellen tai vaikkapa hiihtäen. Oon ihan mykistynyt noista maisemista, mitkä sieltä avautuu. Samalla se on jotenkin niin rauhoittavaa ja avaavaa. Lisäksi ainakin oman kokemukseni muutkin ihmiset nauttivat tästä sillä kaikilla vastaantulijoilla on hymy korvissa, ihan parasta. Muista silti tsekata jäätilanne, ennen jäälle lähtemistä!!

Pulkkailu. Siis kuka muka sanoo, että tämä on tarkoitettu vain lapsille? Ihan törkeän hauskaa ja samalla, mitä parempaa liikuntaa. Jos et kehtaa lähteä kaveriporukalla, nappaa tutun lapsi mukaan ja heittäydy!

Pulahtaminen avannossa. Vitsit mitkä adrenaliinit tästä saa. Saunomiset päälle ja virkeällä mielellä kohti uutta päivää. Tänä talvena täytyy ehdottomasti vielä päästä. Kenetköhän saisin suostuteltua mukaan, anyone?

Mitkä on sun lemppari juttuja talvella?

Välipalavinkki – suklaasmoothie

Halusin keksiä jonkun vähän terveellisemmän tavan juoda kaakaota, kuin maidon ja kaakaojauheen sekoittamisen keskenään. Niinpä parin yrityksen jälkeen syntyi mun uusi välipala lemppari. Toimii varsinkin silloin, kun kaipaa jotain erityisen makeaa ja täyttävää!

terveellinen kaakao.jpg

Tarvitset:

– 1 banaani (pakastettu)

– 2 kananmunaa

– 1 taateli

– loraus kookosmaitoa (voit käyttää myös muuta maitoa)

– 1tl raakakaakaojauhetta (tai tummaa leivontakaakaota)

– ripaus suolaa ja kanelia

-1 rkl chia-siemeniä (ei pakollinen)

Laita kaikki ainekset blenderiin ja surauta tasaiseksi. Nauti!

Kehittyminen tapahtuu mukavuusalueen ulkopuollella

 

Mun mielestä tämä koskee elämää lähes kaikilla osa-alueella, mukavuusalueelta poistuessa tapahtuu kehitystä. Tutun ja kivan ulkopuolelle meneminen harvoin kuitenkaan kuulostaa tai tuntuu houkuttelevalta. Siellä turvallisella ja mukavalla puolella on vaan niin helppo olla, joten miksi lähtisi kiusaamaan itseään. Kuumottaa, jännittää ja tekisi mieli etsiä pakokeino. Onneksi kaikki se kuuluu asiaan.

Liikunnassa kehitys nopeutuu, kun etsitään uusia ärsykkeitä, lisätään vastusta tai muutetaan toistoja. Keho vaatii kehittyäkseen koko ajan uutta ärsykettä.  Ruuanlaitossa on vaikeaa kehittyä pelkästään lukemalla kokkikirjoja, eikä kenestäkään tule hyvää luennoitsijaa vain kuuntelemalla. Tässäkin jutussa on silti yksi mahtava puoli. Harjoittelemalla ja astumalla pois sieltä omalta mukavuusalueelta, sä kehityt ja voit kääntää ennen pelottaneita asioita sun vahvuuksiksi. Kaupanpäällisenä saat vielä voittaja-fiiliksen!

Processed with VSCO with c1 preset

Joten, mitä jos otettaisiin tämän vuoden tavoitteeksi mennä enemmän pois sieltä omalta turvalliselta maaperältä ja rokataan uusilla alueilla! Ei joka päivä, eikä välttämättä joka viikko, mutta välillä. Me pystytään siihen!

Nopea kotitreeni

voimapyora

Tänään olisi luvassa nopea kehonpainotreeni koko keholle. Sykettä vähän koholle ja pientä aktivointia lihaksille, let’s go!

Lämmittely:

– polvennosto juoksu x20

– kantapäät pakaraan  -juoksu x20

– x-hyppy x20

toista kolme kierrosta

Treeni:

– askelkyykkyhyppy x10 (video)

– etunojasta lankkuun x10 (video, voi tehdä myös polvet maassa)

– burbee väärinpäin x10 (käy selinmakuulla, nouse ylös ja tee hyppy)

– katkarapu (liiku jumppamatto päästä päähän niin, että vain selkä saa osua maahan)

3-4 kierrosta. Tee kaikki liikkeet putkeen, kierrosten välissä pieni juomatauko.

Tsemppiä!

Follow my blog with Bloglovin